Online coachen, is dat wel iets voor mij?

Online coachen, is dat wel iets voor mij?

In gesprek met de interne (of externe) criticus:

Is dat wel persoonlijk?

Ja zeker, want ook bij een online coaching traject begint het met rapport (contact) maken. En eigenlijk blijf je dit doen gedurende het hele proces. Je merkt ook direct aan de reactie van je coachee in welk stadium van rapport je zit. Juist doordat je jezelf kwetsbaar opstelt en tegelijk jezelf niet voorop stelt, merk je hoe snel je het vertrouwen van je coachee kunt winnen.

Is coachen zonder elkaar te zien wel mogelijk?

Ja het is zeker mogelijk. Het is zelfs veel krachtiger. Er is namelijk nu geen afleiding meer. Zowel jij als de coachee zijn veel gerichter bezig. Doordat de coachee zijn gedachten, gedrag, gevoelens e.d. moet beschrijven, is de eerste (grote) stap al gezet: bewustwording.

Ook voor jou trouwens is online coaching een verademing. Door de automatische structuur daag je je zelf uit om zo neutraal en objectief mogelijk te blijven. In de waarnemersrol kun je je coachee een krachtige spiegel voorhouden en hem verleiden om steeds een volgende stap te zetten. Ook daar waar er tijdens het proces weerstand of sabotage gedrag optreedt, kun je dat heel helder inzichtelijk maken.

Is coachen van achter je computer niet heel saai?

Nee, het hoeft zeker niet eentonig en saai te worden. Zeker niet, want je beschikt over een arsenaal aan interventiemogelijkheden en werkvormen. De afwisseling is groter dan ooit. Zeker doordat je je kunt voorbereiden en uit kunt dagen om te gaan experimenteren met ‘onbekende’ wegen.

Is online coachen wel effectief?

Doordat je coachee het gevoel heeft dat je continue bereikbaar bent, is hij zich op en top bewust van zijn proces. Het stopt nu niet meer als het gesprek voorbij is. Sterker nog, het blijft voortgaan en zodra de coachee vast loopt, ben jij daar voor hem. Ook kun je door het inzetten van verschillende methodieken je coachee te prikkelen om alles uit de kast te halen.

Tja, tijdens face-to-face gesprekken bijvoorbeeld eens in de twee weken (soms is de tijd tussen twee afspraken nog langer) merkte ik dat mijn coachees altijd tijd nodig hadden om het vorige gesprek weer terug te halen. Waar hadden we het over gehad, wat was er gebeurd?

Natuurlijk vroeg ik ze een logboek bij te houden (wat sommigen ook deden, de ene uitgebreider dan de ander). Hoe dan ook we waren tijd kwijt voor het ophalen van informatie. Daarnaast startte ik meestal met een “hoe voel je je”? vraag. Heel zinvol alleen kost het wel tijd en het gevolg was vaak dat we strandden in een nieuw vraagstuk. Kortom het was goed managen. Bij online coaching is dat veel makkelijker. Immers de coachee kan op elk gewenst moment onze dialogen, opdrachten en uitwerkingen terugzien. Hiermee bouwt hij een waanzinnig kostbaar naslagwerk op, die hij ten alle tijden kan teruglezen. Denk eens aan hoe motiverend dat is..

Moet je dag en nacht beschikbaar zijn als e-coach?

Nee, aan de hand van vooraf gemaakte afspraken bespreek je met je coachee hoe frequent jullie contact hebben en wat hij van jou mag verwachten, bijv. hoe snel je antwoord geeft. Aan de hand van jullie afspraken plan je je agenda. Wel is het belangrijk dat je online coachen serieus neemt en beschouwt als echt werk waar je tijd voor inplant. Natuurlijk kun je dat helemaal doen hoe, waar en wanneer het jou het beste past. Pure vrijheid.

Ben ik wel geschikt voor online coachen, want ik ben woordblind/Nederlands is niet mijn eerste taal/geen taalwonder?

Het mooie is dat ook jij alle tijd hebt om te reageren. Omdat je kort en bondig wil zijn in je feedback, is het goed om na te denken waarop je gaat reageren en hoe je dat gaat doen. Als je dan werkelijk het bericht schrijft, kun je het gemakkelijk nog even laten staan om het op een later tijdstip nog eens door te lezen en te checken op spelling- en taalfouten. Een goede spellingscontrole zit ook op het programma waarmee wij werken, dus een kind kan de was doen.

Ik ben a-technisch. Is dat een probleem?

Online coachen is voor iedereen mogelijk. Of je nu veel of weinig computer-ervaring hebt. De programma’s die we gebruiken zijn erg eenvoudig en mocht je toch ergens vast lopen of een vraag hebben dan kun je altijd een beroep doen op de helpdesk. Zij helpen je supersnel weer op weg.